Usługi redakcji i korekty

Autorzy często zastanawiają się, jak sprawić, by ich utwór był doskonały. Oprócz ciekawego pomysłu ważne jest również dobre przygotowanie tekstu, czemu służą procesy takie jak redakcja i korekta. Wiele osób myli jednak te pojęcia. Czym zajmuje się redakcja, a czym korekta? Czemu w ogóle służy tyle pracy nad tekstem?

Redakcja

Redakcja pierwszy etap pracy nad tekstem. Przede wszystkim chodzi w nim o uporządkowanie tekstu na tyle, by po przeczytaniu czytelnik wiedział, co przeczytał. W tym procesie istotne jest usunięcie błędów logicznych, powtórzeń i ustalenie odpowiedniej kolejności podawania informacji. Redagowanie wykonuje już sam autor, kiedy po napisaniu tekstu sprawdza go pod względem logicznym. Sam twórca często jednak nie jest w stanie wychwycić wszystkich niedociągnięć, dlatego przed publikacją danego dzieła po raz kolejny czyta je redaktor, który zaznacza fragmenty do poprawki. Warto dodać, że ten proces opiera się na współpracy, a autor nie musi akceptować wszystkich sugerowanych poprawek. Redaktorzy często są zatrudniani w wydawnictwach, ponieważ znakomicie posługują się językiem polskim i potrafią wychwycić wszystko, co irytowałoby potencjalnego czytelnika. Czasami zakładają również własną działalność i redagują teksty na zlecenie klientów.

Korekta

Tekst jasny i zrozumiały trafia do rąk korektora, którego zadaniem jest sprawdzenie poprawności językowej, ortograficznej i interpunkcyjnej. Osoba przeprowadzająca korektę z reguły nie skupia się już na kolejności i logice informacji, lecz na wychwyceniu wszystkich błędów językowych. Nie ma nic gorszego niż błędy w opublikowanym tekście. Chociaż większość ludzi zna ogólne reguły ortograficzne, a programy do edycji tekstu wychwytują literówki czy inne błędy, nic nie zastąpi człowieka.

Copywriting

Powstanie tej dziedziny w sporej mierze zawdzięczamy prawu autorskiemu, które nie dopuszcza plagiatu. Z tego powodu nawet przepis na szarlotkę na blogu kulinarnym nie może być stworzony na zasadzie „kopiuj, wklej”, lecz napisany własnymi słowami. Copywriterzy na ogół zajmują się tworzeniem unikalnych tekstów na potrzeby blogów czy stron internetowych. Ich usługi obejmują także tworzenie artykułów, precli, opisów produktów zoptymalizowanych pod kątem wyszukiwarek internetowych. Dzięki odpowiedniemu wplataniu słów kluczowych, taki tekst łatwiej znaleźć wśród wielu innych.

Dlaczego tak ważny jest dobry tekst?

Klient płaci i oczekuje pełnowartościowego produktu. Z tego powodu opublikowany tekst powinien cechować się jak najwyższą jakością. W przypadku tekstów dotyczących działalności firmy, dobry opis jest narzędziem, które pozwala zachęcić odbiorców do kupna danego produktu lub skorzystania z usług przedsiębiorstwa. Z kolei książki pozwalają zarobić zarówno autorom jak i wydawnictwom. Odpowiednie przygotowanie tekstu świadczy o profesjonalizmie wydawcy. Niezależnie od rodzaju tekstu, celem dobrego tekstu jest zachęcenie do kupna, dostarczenie satysfakcji odbiorcy i zysk.