Każdy podmiot na rynku używa tekstu, by pozyskać klientów i kreować pożądany wizerunek. W celu osiągnięcia maksymalnych efektów często powierzają swoją komunikację copywriterom. Poniższy artykuł opisuje, jak zostać zawodowym i rozchwytywanym copywriterem.
Kto może zostać copywriterem
Naturalnymi kandydatami są tu studenci kierunków filologicznych. W dobie globalizmu chodzi tu nie tylko o filologię polską, ale praktycznie każdą (może z wyjątkiem klasycznej). W dobie globalizacji polskie firmy mogą chcieć tekstów w każdym języku.
Ze względu na swoje umiejętności językowe potencjalnymi copywriterami mogą być także absolwenci kierunków związanych z mediami (np. dziennikarstwo i komunikacja społeczna) czy marketingiem. Nie jest to jednak wymóg konieczny, a jedynie ułatwienie. W przypadku posiadania dobrego portfolio copywriterem może być także absolwent medycyny czy szkoły branżowej.
Od czego zacząć?
Firmy nie ufają przypadkowym ludziom. Dlatego na starcie należy przestać być przypadkową osobą , to jest wyrobić sobie markę. Pierwsze kroki prawdopodobnie nie będą wiązały się z zyskiem. Studenci mogą zacząć udzielać się w uczelnianych mediach, jeśli takowe działają przy ich uniwersytecie. Nie ma większego znaczenia, o czym będą pisać. Grunt to umiejętności językowe, które nawet pozornie nudny temat mogą ukazać w ujmujący sposób. A to jedna ze sztandarowych umiejętności copywritera.
Innym sposobem będzie zapisanie się do organizacji non-profit. Dokładniej mówiąc, do jej działu marketingu i/lub public relations. Tam również jest zapotrzebowanie na copywriterów. Ambitni studenci (i nie tylko) mogą w takich miejscach wyrobić sobie pióro i portfolio.
Nie bez znaczenia pozostaną też usługi takie redakcja czy korekta. Copywriting oznacza także poprawianie tekstów po współpracownikach czy po samym sobie , kiedy opadł pierwszy twórczy zapał i można spojrzeć trzeźwym okiem na swoje dzieło. Można tu na przykład oferować usługi korekty językowej prac dyplomowych.
Mając pierwsze doświadczenia, przyszły copywriter może zacząć działalność komercyjną. Nawet w trakcie studiów czy na początku kariery może działać w ramach tzw. działalności nierejestrowanej. Dopóki nie zarobi połowy płacy minimalnej brutto, musi jedynie płacić podatek dochodowy od usług bez konieczności rejestrowania firmy.
Co dalej?
Portfolio prowadzi do zatrudnienia. Można zatrudnić się w firmie z jakiejkolwiek branży lub w agencji reklamowej, marketingowej czy public relations. Tam dalej będzie się pracować na swoje portfolio, tym razem za wynagrodzenie.
Jednak by rozwinąć swój potencjał w maksymalnym stopniu, a także osiągnąć najwyższe zyski z pracy, konieczne jest przejście na działalność gospodarczą. To ukoronowanie nieraz wieloletniej pracy. Od samego początku taka osoba dbała o portfolio, wyrabiała sobie sieć kontaktów. Dzięki temu nie jest nikim. Gdy założy działalność gospodarczą lub też własną agencję, będzie miała osoby, które pomogą pozyskać pierwszych klientów. Całą teczkę dowodów, że jest człowiekiem godnym zaufania.