Czym jest i jak działa WordPress?

Content marketing, czyli marketing oparty na tworzeniu merytorycznych treści jest nieodzownym elementem działań promocyjnych podejmowanych przez większość firm. Pozwala zbudować wizerunek firmy eksperckiej, znającej się na swych usługach. Jednak tekst jest tylko połową sukcesu. Drugą jego połowę stanowi strona www Odpowiednio wykonana będzie współgrała z tekstem, czyniąc go jeszcze bardziej atrakcyjnym i generując zyski.

WordPress – co to?

Jest to system do prowadzenia stron internetowych. Cechuje się intuicyjnością na tyle wysoką, że nawet osoby nietechniczne są w stanie założyć i prowadzić stronę z wykorzystaniem tego narzędzia. Zaczynał jako narzędzie dedykowane osobom prowadzącym blogi. Po dziś dzień jest do tego wykorzystywany, lecz z biegiem czasu jego zastosowania poszerzono o prowadzenie sklepów internetowych czy stron firmowych.

W platformę wbudowany jest cms, czyli Content Management System (System Zarządzania Treścią). Dzięki temu każda osoba mająca doń dostęp może edytować i organizować treści. Można dodać kategorie, uporządkować kolumny wedle uznania. Wszystko bez wiedzy technicznej i choćby podstawowej znajomości języków używanych w budowie witryn.

Do narzędzia powinny przekonać liczby. 42 procent całego Internetu to strony oparte właśnie na WordPress. Blisko jedna trzecia sklepów internetowych została wykonanych z jego pomocą. A sama platforma kontroluje ponad 60 procent rynku cms.

Od czego zacząć?

Od przemyślenia, czym strona internetowa ma być. WordPress umożliwia eksperymenty, zawiera dziesiątki tysięcy darmowych wtyczek czy motywów, ale nie jest to wolna twórczość artystyczna. Musi to współgrać z barwami firmy, jej logiem, tekst musi atrakcyjnie wyglądać na tle strony. Warto przed dokonaniem ostatecznego wyboru skonsultować swoje decyzje z User Interface Designerem, by mieć pewność, że jest poprawna.

Potem trzeba wybrać rodzaj platformy. WordPress występuje w dwóch wariantach. Jeden w domenie .org, drugi .com. Są dwa całkowicie odmienne warianty. Pierwszy jest rozwijany przez programistów w ramach modelu Open Source. Oznacza to, że programiści z całego świata dodają swój kod do platformy, by rozwijać swoje portfolio. Jest całkowicie darmowy, co oznacza, że jest świetnym wyborem dla przedsiębiorców początkujących i/lub dysponujących ograniczonym budżetem.

Drugi wariant jest komercyjny. Oparty jest o model abonamentowy. O ile w pierwszym wariancie trzeba zainstalować rozwiązanie na swoim serwerze, to tu wymagana jest rejestracja i założenie strony. Model komercyjny dedykowany jest osobom pragnącym, by ich strona www była bardzo zaawansowana i wyszukana. Jeśli przedsiębiorca pragnie, by jego sklep internet -owy był poważny i odnosił sukcesy, powinien zdecydować się na ten model. Opłaty za jego użytkowanie są na tyle niskie, że powinny zwrócić się już po paru transakcjach. Analogicznie, konwersja wejść na bloga na kupno w sklepie również powinna szybko się zwrócić.